آنچه یافت می نشود آنم آرزوست

درصورت در دسترس نبودن www.ssn2.blogsky.com

آنچه یافت می نشود آنم آرزوست

درصورت در دسترس نبودن www.ssn2.blogsky.com

Core i7

Core i7 اولین پردازشگر شرکت اینتل است که مدار کنترلر حافظه را در خود دارد، خاصیتی که پردازشگرهای AMD از زمان athlon 64 دارند. این پردازشگرها مانند core2duo و core2quad بر پایه ی ساختار هسته هستند اما با چندین مورد ارتقا که کیفیت عملکرد را بالاتر می برد(ریز ساختار نهالم). این خانواده ی cpu در سه سوکت متفاوت موجود هستند: LGA1366( ساختار حافظه ی سه کاناله و باس QPI ،( LGA1156( ساختار حافظه ی دو کاناله و کنترلر PCI Express 2.0 و باس DMI) و PGA988 برای لپ تاپ ها با خصوصیاتی مثل LGA1156.


Core i7 اولین پردازشگر شرکت اینتل است که مدار کنترلر حافظه را در خود دارد، خاصیتی که پردازشگرهای AMD از زمان athlon 64 دارند. این پردازشگرها مانند core2duo و core2quad بر پایه ی ساختار هسته هستند اما با چندین مورد ارتقا که کیفیت عملکرد را بالاتر می برد(ریز ساختار نهالم). این خانواده ی cpu در سه سوکت متفاوت موجود هستند: LGA1366( ساختار حافظه ی سه کاناله و باس QPI ،( LGA1156( ساختار حافظه ی دو کاناله و کنترلر PCI Express 2.0 و باس DMI) و PGA988 برای لپ تاپ ها با خصوصیاتی مثل LGA1156.

پردازشگرهای اینتل سابق براین از یک کنترلر حافظه ی خارجی استفاده می کردند که بر روی چیپ North Bridge قرار می گرفت(که معروف به هاب کترلر حافظه MCH بود). به این معنا که در CPU ها و مادربورد هایی که از این ساختار استفاده می کردند، این چیپ ست است که تعیین کننده مقدار و نوع حافظه ایست که می توان بروی کامپیوتر نصب کرد. از زمانی که CORE i7 در CPU ها بکار رفت پردازشگر و نه چیپ ست مادربورد تعیین کننده ی نوع تکنولوژی و مقدار حافظه ای شد که می توان بروی سیستم نصب کرد. هرچند مادربورد ممکن است محدودیت هایی را برای مقدار حافظه ی قابل نصب داشته باشد. کنترلر مجتمع حافظه ی Core i7 تنها حافظه های DDR3 را قبول می کند(تا 6/1 ولتاژو با واحدهای حافظه که ولتاژ بیشتری نیاز دارند کار نمی کنند و ممکن است به پردازشگر آسیب برسانند.) سوکت مدل 1366 ساختار سه کاناله جدید را با حافظه های DDR3-800 و 1066 ساپورت می کند در حالیکه سوکت های 1156 و 988 ساختارهای دوکاناله استاندارد و حافظه های DDR3-800 و 1066 و 1333 را ساپورت می کنند.

ساختار سه کاناله جدید در سوکت های 1366 به CPU این امکان را می دهد تا در آن واحد سه واحد حافظه را برای خواندن و یا ذخیره اطلاعات داشته باشد که تعداد بیت های انتقالی در ساعت را از 128 به 192 افزایش می دهد. تئوری ساختار سه کاناله در مقایسه با ساختار دوکاناله 50 درصد به پهنای باند در ساعت می افزاید. به طور مثال حافظه ی DDR3-1066 که دوکاناله هستند حداکثر سرعت اسمی انتقالشان 17 گیگابایت بر ثانیه است اما در حافظه های سه کاناله این مقدار 5/25 گیگابایت در ثانیه است.

پردازشگرهای Core i7 سوکت 1366 از طریق باس جدیدی به نام QPI1 با سیستم ارتباط دارد. این باس با 2.4GHz(4.8 GB/s) در Core i7 و با 3.2GHz(6.4 GB) در Core i7 extreme کار می کند. در سوکت های مدل 1156 و 988 پردازشگرها یک کنترلر PCI Express2.0 هم دارند که کارت گرافیک را مستقیما به CPU متصل می کند که می تواند پهنای باند کاربردی را ارتقا بخشد. این پردازشگرها می توانند یک کارت گرافیک 16X یا دو کارت گرافیک 8X داشته باشند. از آنجا که در این مدل پردازشگرها کنترلر PCI Express 2.0 داخل cpu مجتمع هستند ، اینتل تصمیم گرفته تا یک باس کم سرعت تر به نام DMI2 بکار برد که با 2GB/s کار میکند، تا CPU را به چیپ ست متصل کند. این باس برای اتصال چیپ North Bridge به چیپ south Bridge در چیپ ست قبلی اینتل است. پهنای باند کمتر مساله ای نیست و دلیل اینکه QPI پهنای باند بیشتری دارد به این علت است که CPU را به کترلر PCI Express 2.0 در چیپ North Bridge متصل می کند و به این دلیل که در cpu های سوکت 1156 و 988 این جز داخل CPU است یک باس خارجی با پهنای باند بالا نیاز نیست.

همانند پردازشگرهای AMD ساختار Core i7 هم یک سرعت ساعت پایه دارد که بقیه ساعت ها از آن گرفته می شود. برای تمام مدل ها سرعت ساعت پایه تعریف شده 133MHz است.

این پردازشگرها یک تکنولوژی به نام توربو بوست دارند که یک ویژگی over clocking3 خودکار است. زمانیکه CPU به توان پردازش بالاتری نیاز دارد این ویژگی سرعت ساعت درونی را بالاتر از حد تعریف شده می برد.

دیگر ویژگی جالب Core i7 تکنولوژی هایپر تریدینگ است که دو پردازنده ی منطقی را به طور مساوی به هر یک از هسته ها می دهد. پنابراین از آنجا که Core i7 4 هسته ی واقعی دارد، سیستم کاربردی 8 هسته (ترید) مجزی را می شناسد یعنی 8 پردازنده.

قوی ترین و گران ترین مدل Core i7 مدل Extreme آن است. مهم ترین تفاوتشان افزاینده ی سرعت بدون قفل و سرعت ساعت بالاتر برای پردازش و باس QPI ( فقط سوکت مدل 1366).

مهم ترین ویژگی ها

Nehalem microarchitecture

64 KB L1 cache (32 KB data + 32 KB instruction) per core

256 KB L2 cache per core

4 MB, 6 MB or 8 MB shared L3 cache memory

Dual-core or Quad-core technology

Hyper-Threading (HT) technology

Socket 1366 or 1156 on desktop models, socket 988 on laptop models

QPI bus running at 2.4 GHz (4.8 GB/s) or 3.2 GHz (6.4 GB/s) on socket 1366 models

DMI bus (2 GB/s) on socket 1156 and 988 models


متاسفانه این پلت فرم قیمت های بالایی را در ابتدا دارا بود و هنوز هم شاهد این وضعیت در این سری هستیم. این مشکل باعث شده است که اینتل سهم کمتری را از بازار کامپیوترهای رومیزی در سری high-end پردازنده هایش به خود اختصاص دهد.


با این حال اینتل پلت فرم Nehalem را با کارایی قابل قبولی روانه بازار کرد و ادعا کرد که این پلت فرم قیمت را مورد هدف قرار خواهد داد.


حال اشاره ای به Lynnfield : یک پلت فرم جدید که هسته هایش را با استفاده از micro architecture به اشتراک می گذارد و با اسم رمز i7-900 series شناسایی می شود.


البته ناگفته نماند که این سری، چیپست و طراحی سوکت جدیدی را نیز دارا می باشد.


این بدان معنی است که علاوه بر دارا بودن پردازنده های جدید، شاهد مادربردهای جدیدی هم خواهیم بود. هم اکنون مدل هایی برای این سری به بازار ارائه شده اند.
در این مقاله قصد داریم پردازنده model BX80605I7870 – Intel Core i7-870 Quad Core را مورد بررسی و تست قرار دهیم.


این پردازنده دارای قابلیت های زیر است:


۸ مگابایت حافظه نهان (سطح ۳ )


سوکت ۱۱۵۶ 

LGA
Turbo Boost Technology مربوط به اینتل: قابلیتی است که به صورت پویا هسته های پردازنده را در هنگام overclock یا در حالت عادی ،بسته به حجم کاری آنها به سرعت های بالاتر می رساند.




(بهتر است در هنگام اورکلاک های سنگین این گزینه غیرفعال باشد تا به پردازنده و برد صدمه جدی وارد نشود)
فرکانس پایه این پردازنده، ۲٫۹۳ GHz می باشد.
همچنین دارای تکنولوژی Hyper-Threading برای استفاده از thread 8 و بهبود دستورالعمل ها نیز می باشد.


حال می خواهیم برای پیدا کردن نقاط ضعف و نقاط قوت این پردازنده دست به کار شویم.


برای خرید پردازنده که در بسته بندی BX80605I7870 قرار داشت ۵۵۵ دلار هزینه کردیم.


اینتل باید به حال مشتریان بیچاره اش برای پرداخت هزینه هایی این چنینی گریه کند. هر چند در مقایسه با i7 – ۹۰۰ ، i7-870 فواید بهتری را برای کابر به ارمغان آورده، مثل استفاده ار چیپست P55.


اینتل مقداری از توابع مورد استفاده Northbridge را به درون پردازنده انتقال داده و بعضی از این توابع را نیز با Southbridge ترکیب کرده وآن را در تراشه ای به نام Ibex Peak قرار داده است.




در نتیجه در قیمت مادربرد ها شاهد کاهش قیمت هستیم. اما هنوز پردازنده دارای قیمت سنگینی برای کاربر می باشد. آیا عملکرد این پردازنده، قیمت پرداخت شده را توجیه خواهد کرد؟
کمی درباره شرکت اینتلشرکت اینتل بزرگترین شرکت تولید کننده نیمه هادی در جهان است که توسط پیشگامان نیمه هادی و ابر رسانا Robert Noyce و Gordon Moore ، و تعداد زیادی هم پیمان، مدیران اجرایی و با استفاده از ایده های رویا گونه Andrew Grov، تراشه های پیشرفته ای را با قابلیت های چشم گیر به دنیای صفر و یک عرضه کرد.


در حقیقت اینتل با مهندسین زبده و اهل فن خود توانست در سال ۱۹۹۰ پردازنده های خانواده Pentium را روانه بازار کند و از تمامی سازندگان تراشه در آن زمان پیشی بگیرد.


اینتل روزی را شاهد بود که شرکتهای بزرگی مثل Motorola و Cyrix برای نشان دادن توان پردازنده هایشان از اسامی پردازنده های اینتل در نامگذاری محصولاتشان استفاده می کردند و به نوعی حالت مقایسه با پردازنده های اینتل را در محصولاتشان نشان می دادند. 

در این نمی توان شک داشت که اینتل مرزهای نوآوری را با تلاش های بی وقفه اش آنچنان شکافت که بسیاری از مردم توانستند به صورتی هیجان انگیز به خواسته هایشان از فن آوری دست پیدا کنند.


یکی از شعارهای اینتل این است:
ما هرگز متوقف نخواهیم شد.
برای پیشرفت تکنولوژی، بهتر شدن وضعیت آموزش و پرورش، ارتقای سطح فرهنگ، به تولید خود ادامه خواهیم داد. تلاش ما برای این است که راه حل های بیشتر و بهتری را برای استفاده عموم انسان ها از فن آوری به وجود آوریم.
اینتل جزو شرکت هایی بود که باعث به وجود آمدن PC ها شدند و باعث شد برنامه های ابتکاری فراوانی برای PC ها ساخته شود.
همچنین اینتل با حدود ۶۰ کشور در جهان، برای گسترش برنامه های سازمانی و دولتی مختلف همکاری تنگاتنگ داشته است.


با ارائه تکنولوژی های ارتباط بی سیم باند پهن Wi-Max ، Wi-Fi ، ۳G و خطوط پر سرعت ADSL که بر پایه استفاده از کابل است، راه را برای اتصال تعداد بیشتر از انسانها به یکدیگر در هر مکانی که می خواهند باشند،تامین کرده است.


اینتل به بهبود آموزش و پرورش در مقیاس جهانی متعهد است و این کار را باتمرکز مداوم بر روی دانش آموزان و معلمان، در حالی که از فناوری تاثیر می گیرند انجام داده است.


راه حل های اینتل برای حمایت از توسعه مهارت های قرن ۲۱ :
سوادآموزی دیجیتال
حل مشکلات و تفکر انتقادی
استفاده شهروندان از اینترنت
نیاز به ایجاد محتوای محلی
همچنین اینتل ازبرنامه های محلی تولید محتوا و خدماتی این چنینی حمایت می کند.


امکاناتIntel Core i7


مرور کلی محصول

پردازنده ارائه شده، برای انجام عملکردی هوشمند، از فن آوری بی همتایی بهره می جوید. قابلیت انجام وظایف زیادی را در یک زمان داراست، از جمله ایجاد ویدئو های دیجیتال و اجرا کردن بازی هایی که دارای بار سنگین پردازشی می باشند.


پشتیبانی از چهار هسته پردازش

ادغام چهار هسته کامل پردازشی در یک ویفر پردازنده. اختصاص چهار هسته فیزیکی برای کمک به سیستم عامل ها و برنامه ها که باعث خواهد شد عملکرد بهتری را داشته باشند. کاربران می توانند تجربه بهتری از عملکرد چند وظیفه ای را در بسیاری از برنامه ها و حجم های کاری مورد استفاده خود مشاهده کنند.


فناوری Hyper-Threading اینتل

ایجاد راه حلی برای استفاده دو پردازش همزمان در هر کدام از هسته ها که باعث شده در یک زمان شاهد انجام هشت پردازش باشیم. این مورد باعث شده است که انجام بار سنگین پردازشی را با استفاده از این پردازنده بدست آوریم.


اینتل با استفاده از فنآوری HT توانسته است به زیبایی هر چه تمام تر پردازش های موازی را دریافت، تکمیل و ارائه دهد. با استفاده از این فن آوری، سیستم عامل می تواند به عملکردهای چند وظیفه ای خود با آسانی هر چه تمام تر جامه عمل بپوشاند. با استفاده از پردازنده هایی که این قابلیت را دارند قادر خواهید بود تعداد بیشتری برنامه را در یک زمان هندل کنید و در زمان کمتری نیز به نتیجه مورد نظر خود دست یابید.


فناوری Intel Turbo Boost

به صورت پویا فرکانس پردازنده را در صورت نیاز افزایش می دهد. عملکرد این قسمت خودکار است و هنگامی که شما نیاز بیشتری برای پردازش دارید دست به کار خواهد شد.




۸ مگابایت Smart Cache

این میزان در آخرین سطح کش قرار دارد (L3) و پردازنده را قادر می سازد تا تخصیص پویا و کارآمدی از حافظه پنهان مشترک، به هر چهار هسته موجود ارائه دهد. این مورد برای مطابقت با نیازهای برنامه های کاربردی مختلف و برای ذخیره سازی و دستکاری داده ها، کاربرد بسیار زیادی دارد.




کنترل کننده مجتمع حافظه
کنترل کننده مجتمع حافظه قابلیت خیره کننده خواندن / نوشتن حافظه رااز طریق عملکرد الگوریتم های کارآمد ارائه می دهد، رکود سرعت کمتر برای حافظه ، پهنای باند بالاتر بین حافظه و پردازنده Core i7 اینتل، حرکتی ایده آل برای داده ها و برنامه های کاربردی خواهد بود.

Intel HD Boost

شامل مجموعه کامل دستورالعمل های SSE4 ، بهبود قابل توجه طیف گسترده ای از دستورالعمل های چند رسانه ای و محاسبه های ویژه ۱۲۸ بیت.


دستورالعمل های SSE 128 بیت اجازه می دهد در هر سیکل پردازشی، بازدهی بهتر پردازش را با استفاده از برنامه های بهینه شده SSE4 شاهد باشیم.
نگاه نزدیک تر به Intel Core i7-870


این پردازنده بر پایه Lynnfield طراحی شده است.


همانطور که در مقدمه ذکر شد، تغییر قابل توجهی به منظور کاهش هزینه ها داده شده است.طراحی سوکت کوچکتر ، از۱۳۶۶ به ۱۱۵۶
نکته : کاهش تعداد پین هادر درجه اول طراحی کنترل کننده حافظه را مورد تجدید نظر قرار خواهد داد.


سه کانال پشتیبانی حافظه برای پیکربندی اقتصادی تر به حالت دوگانه کاهش یافته است.با این حال ، پردازنده های جدید Lynnfield رسما DDR3 1333 را پشتیبانی می کند. اولین STEP پشتیبانی از ۱۰۶۶ شروع می شود.


اندازه حافظه نهان و مشارکت پذیری هر هسته به این صورت است: ۶۴ کیلوبایت حافظه نهان L1 ، ۲۵۶ کیلوبایت حافظه نهان L2 ، و یک قسمت بزرگتر: ۸ مگابایت حافظه نهان L3
bus speed نیز تغییری نکرده است و شما می توانید در تصویر بالا آن را ببینید (بر روی ۱۳۳ MHz قرار دارد). این قسمت با حالت turbo غیر فعال است. حداکثر ضریب i7 – ۸۷۰ عدد ۲۲ می باشد.


برای سرعت ۲٫۹۳ GHz از Speed Step ، C1E، و C-States استفاده شده که به صورت مستقل اداره clock speed و قدرت هر هسته را بر عهده گرفته اند.ب ه این ترتیب ، خواهید دید که در زیر فشار کاری هر چهار هسته، اغلب لازم نیست که از فرکانس های حداکثر استفاده کنید.

برای کسانی که فشارکاری سنگینی را به پردازنده وارد می کنند، به ویژه آنهایی که از multi-threading استفاده نمی کنند، فعال بودن امکان Turbo Boost Technology می تواند اثر معکوس داشته باشد.


به طور موثر overclock هسته های در حال استفاده با بالا بردن multiplier و ولتاژ هر یک از هسته ها، به طور مستقل تا حداکثر چند برابر می شود. برای i7 – 870 ، حداکثر turbo multiplier 27 شده است و در نتیجه سرعت turbo حداکثر به ۳٫۶ GHz رسید.


با این حال، فقط یک هسته در حال استفاده بود. اگر هر چهار هسته i7 – 870 در حالتturbo مورد استفاده قرار می گرفتند، حداکثر از multiplier:24 استفاده می کردند و سرعتی معادل ۳٫۲ GHz را دارا بودند.

i7 – 870 دارای Intel’s Hyper-Threading Technology می باشد. این تکنولوژی اینتل در پردازنده های Bloomfield نیز ارائه شده است و هر دو پردازش را بر روی یک هسته تحلیل می کنند.


نتیجه: ۸ پردازش همزمان برای i7 – ۸۷۰ ، آنچه که می توانید در تصویر بالا ببینید.مزایای عملکرد فوق را در در مراحل بعدی بررسی خواهیم دید. 
تست و نتایج

قبلاز اینکه شروع کنیم و یا از نرم افزار های Benchmark و تست اورکلاک استفاده کنیم، کاملا استرس پردازنده و حافظه را توسط Prime95 با استفاده از تمام هسته های موجود برای ۱۲ ساعت مورد بررسی قرار می دهیم. 


اگر هیچ خطایی رخ نداد، برای تست تنش بازی آماده می شویم. برای این کار دوباره از Prime95 برای اعمال استرس به پردازنده استفاده می کنیم، در حالی که یک نمونه از آزمون ثبات FurMark نیز اجرا کرده ایم. اگرکامپیوتر پس از این آزمون به مدت ۱ ساعت، بدون هیچ توقف و مشکلی به کارش ادامه داد آن را پایدار فرض خواهیم گرد و آماده برای benchmarking وتست های بعدی.


هر آزمون پس از راه اندازی مجدد سیستم آغاز می شود و در نتیجه آزمون قبلی برای آزمون بعدی نادیده گرفته می شود و فقط نتایج آن را ثبت خواهیم کرد.


اغلب تست کننده ها در سراسر دنیا ازاین روند ثابت بسیار مهم در benchmarking استفاده می کنند.


هر یک از تست ها کامل و هر کدام پنج بار انجام خواهند شد و برای نتیجه گیری از میانگین گیری این پنج آزمون استفاده خواهیم کرد.


سیستم های تست به دقت پیکربندی شده اند و به منظور کاهش متغیرهای غیر اصلی برای این بررسی ، عملکرد پلت فرمها را مورد بررسی قرار دادیم. به این ترتیب، فقط مادربردها و پردازنده های متفاوت خواهند بود. تمام سیستم عامل ها، نوع حافظه ، کارت گرافیک، هارد درایو و… همگی از یک نوع خاص می باشند.


به ناچار مجبور به استفاده از پلت فرم LGA 1366 نیز شدیم. اما وجود ارزشمند i7 – 920 احساس بهتری را به ما داد تا با یک تست و بررسی کاملتر در خدمت شما باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد