آنچه یافت می نشود آنم آرزوست

درصورت در دسترس نبودن www.ssn2.blogsky.com

آنچه یافت می نشود آنم آرزوست

درصورت در دسترس نبودن www.ssn2.blogsky.com

نگاهی به «اخراجی ها 3»افشای خلوت ریاکاران

با این که مدت ها از اکران فیلم اخراجی های 3 میگذرد متاسفانه ما شهرستانیها باید داستان  این فیلم را از اینترنت یا منابع دیگر ببینیم.خصوصا ینمای شهرماکه دیگر مملو از تماشاچی است.

رضا طریقت- با اکران قسمت سوم اخراجی ها، دوباره همان حرف های کلیشه ای راجع به ده نمکی منتشر و بازار مکاره شبه منتقدان داغ شد. ده نمکی به اعتقاد نگارنده یک پدیده است و یکی از ویژگی های محافل شبه روشنفکری این است که در مقابل پدیده ها جبهه می گیرند. دراین بازار مکاره، عباراتی چون تحریم در مورد فیلم به کار برده می شود و این رفتار همان ویژگی معروف محافل شبه روشنفکری را بیشتر از پیش عیان می سازد. جالب اینجاست، مردم عادی نسبت به موضوعاتی از این دست که توسط این محافل مطرح می شود، هیچ توجهی ندارند و «اخراجی ها 3» کماکان درگیشه از اقبال عمومی خوبی برخوردار است و این به تیر و تخته زدن ها و در فیس بوک بیانیه صادر کردن ها، هیچ تاثیری بر روند افکار عمومی نخواهد داشت.

نگاهی به «اخراجی ها 3»افشای خلوت ریاکاران

رضا طریقت- با اکران قسمت سوم اخراجی ها، دوباره همان حرف های کلیشه ای راجع به ده نمکی منتشر و بازار مکاره شبه منتقدان داغ شد. ده نمکی به اعتقاد نگارنده یک پدیده است و یکی از ویژگی های محافل شبه روشنفکری این است که در مقابل پدیده ها جبهه می گیرند. دراین بازار مکاره، عباراتی چون تحریم در مورد فیلم به کار برده می شود و این رفتار همان ویژگی معروف محافل شبه روشنفکری را بیشتر از پیش عیان می سازد. جالب اینجاست، مردم عادی نسبت به موضوعاتی از این دست که توسط این محافل مطرح می شود، هیچ توجهی ندارند و «اخراجی ها 3» کماکان درگیشه از اقبال عمومی خوبی برخوردار است و این به تیر و تخته زدن ها و در فیس بوک بیانیه صادر کردن ها، هیچ تاثیری بر روند افکار عمومی نخواهد داشت.

انقلاب اسلامی بزرگ مردم درسال 1357 نیز یک پدیده بسیار عظیم بود و باعث شد تا دنیا استقلال طلبی و همت والای مردم را برای رهایی از بند سلطه ستایش می کردند؛ اما در سه دهه گذشته نیز نمونه هایی مشابه همین شبه منتقدان بودند که در مقابل انقلاب عظیم مردم جبهه گیری می کردند. این طیف خاص روشنفکر نما برای اینکه خود را بالاتر از جامعه نشان داده و به قولی ضعف های کیش شخصیتی خود را جبران کنند، در مقابل پدیده هایی این چنینی موضع می گیرند.

ده نمکی فرزند و ثمره اندیشه انقلابی است و اشاعه تفکراتش در قالب اخراجی ها سبب می شود جریان های مخالفش در حدود منتقدین سینما نباشند. به تاسی از همین جریان، اپوزیسیون خارج نشین که نه درک درستی از انقلاب و نه تفکرات انقلابی دارد در مقابل اخراجی ها و ده نمکی موضع می گیرد و جالب اینجاست، هر قدر تبلیغات منفی علیه این فیلم و کارگردانش صورت می پذیرد، مردم اشتیاق بیشتری به فیلم نشان می دهند.

در «اخراجی ها 3» از اندیشه متاثر از جریان انقلاب هزینه شده، تا با نگاهی تطبیقی میان آرمان های نسل فرزندان دفاع و رویدادهای امروز؛ برخی پدیده ها سیاسی- اجتماعی، حلاجی شوند. چرا عده ای در مقابل «اخراجی ها 3» جبهه گرفتند؟ آن هم افرادی که با دیدن صحنه های چاقوکشی و قتل در فیلم های امثال کیمیایی ارضا و اغنا می شوند. اصالت پدیده اخراجی ها از آرمان خواهی افرادی جریان پیدا می کند که برخی از آنان- که در قید حیات هستند- قدرت حرکت دست و پای خود را ندارند. با این حساب تحریم و یا خرید نسخه قاچاق این محصول نوعی حرمت شکنی نیست؟

پرسشی خاص ذهن هر مکاشفه گری را به خود معطوف می کند؛ اگر قرار است اخراجی ها تحریم شود پس چرا فیلم هایی مانند «چهارچنگولی» و «افراطی ها» از جانب این شبه منتقدان تحریم نشده؟ آیا وظیفه یک منتقد صرفا اعلامیه تحریم صادر کردن است؟ جایگاه این شبه منتقدان در جامعه مطبوعاتی ما زمانی که به درآوردن صدای احشام مختلف- در جلسه نمایش فیلم پایان نامه- ختم می شود، به ورطه سقوط و افول می افتد. زمانی که در مطبوعات به خزعبلات سطحی این شبه منتقدان توجهی نمی شود برای جلب توجه بیشتر وارد چنین بازی هایی می شوند که سویه ای کاملا معارض با اندیشه های برآمده از انقلاب دارد. این حواشی در مورد قسمت های قبلی اخراجی ها نیز رخ داد.

این شبه منتقدان با به کار بردن چنین الفاظی و بیانیه صادر کردن هدف کلی شان تخریب سینماست و توهین به اخراجی ها توهین به سرشت دلاورانه یادگاران جنگ است.

در قسمت سوم اخراجی ها، ریشه های پوپولیسم سیاسی واکاوی می شود و چون جناح سیاسی مخالف اخراجی ها هویت قدرت طلب و ریاکارانه اش در این فیلم بازتاب داده شده، در مقابل این فیلم موضع می گیرد. قسمت سوم این سه گانه رخدادهایی را به ذهن متبادر می کند که جذابیت خاصی دارد. نگارنده نخستین سؤالی که پس از دیدن این فیلم در ذهنش متبادر شد این بود که هشت سال جنبش اصلاح طلبی حاکم بود و اصولگرایان معترض به برخی رفتارهای سیاسی اصلاح طلبان، حداقل اعتراض خود را از طریق مطبوعات منعکس می کردند اما مدعیان اصلاح طلبی پس از اینکه نتیجه انتخابات در سال88 مورد دلخواهشان نبود، شهر را به آشوب کشیدند و فتنه برانگیختند. آری اصلاح طلبی (به زعم این ریاکاران مردم فریب) یعنی قدرت طلبی محض و این درسی است که من از «اخراجی ها3» آموختم. جریان اصلاح طلبی دست به هر ریاکاری می زند تا قدرت را از کف ندهد و مردم در قالب ایران (دخترک بازمانده از جنگ) تصویر می شود و زمانی که به حقانیت و خلوص نیت دلسوزان واقعی نظام پی می برند، از رنگ و ریا دل می برد. تزویر، مؤلفه اصلی جریان مدعی اصلاح طلبی است که در اخراجی ها (قسمت سوم) نمود بسیار پررنگی دارد.

سینمای دفاع مقدس همواره با اقبال عمومی مردم همراه بوده است و فروش آثار مرتبط با دفاع هشت ساله، میزان رضایت مندی مردم از آثاری است که در گونه دفاع مقدس ساخته می شود.

این ده نمکی بسیار دوست داشتنی تر از ده نمکی روزنامه نگار است، ورود به جریان فیلمسازی آگاهی بیشتری می طلبد و فکر می کنم گام به گام در اخراجی ها اندیشمندانه تر به موضوعات و اتفاقات نگاه می کند.

در قسمت سوم اخراجی ها مفاهیم پرنگ سیاسی- اجتماعی با لایه هایی از طنز ترکیب شده و در قالب یک کمدی تلطیف شده ارائه می شود. تاریخ سینما نشان می دهد، فیلم های سیاسی معمولا تنش زا و دارای ساختاری زمخت هستند و سبب تماشاگر گریزی می شوند. قالب کمدی بخشیدن به موضوعات سیاسی اتفاقا جاذبه عمومی بوجود می آورد. به عنوان نمونه کوبریک می توانست «دکتر استرنج لاو» را در قالب یک تریلر سیاسی بسازد، اما خاصیت و جاذبه سینمای کمدی این است که هر مفهوم زمختی را تلطیف می کند. اگر اخراجی ها یک تریلر سیاسی بود آن قدر جاذبه ایجاد نمی کرد، اما زبان کمدی برای طرح موضوعات روز بسیار به کار کارگردان آمده است. قبل از تماشای قسمت سوم اخراجی ها تردیدهای بسیاری در مورد موفق بودن فیلم داشتم و تنها دلیلش حس منفی ناشی از آخرین ساخته حاتمی کیا (گزارش یک جشن) بود، چرا که توقع این بود که افرادی نظیر حاتمی کیا با یک استراتژی منطقی و جست و جویی عمیق ، جریان فتنه را واکاوی نمایند؛ اخراجی ها وظیفه گذاریش را نسبت به جریان فتنه به درستی انجام می دهد و در نهایت با همان محتوای کمدیش تلقی عمیقی از این جریان را به بیننده منتقل می کند.

کمدی «اخراجی ها3» با رجوع به دل حوادث پیش از انتخابات حامل استراتژی رسیدن به وحدت ملی است، برخلاف گزارش یک جشن (حاتمی کیا) که تنش زا و شعاری است. از این رو عده ای منتقدنما سعی می کنند خود را به جریان شبه روشنفکری متصل کنند و با زمینه چینی و ترویج تحریم نگذارند از این محصول بازدید شود تا فرهنگ وحدت ملی میان مردم تکثیر شود. بسیاری از این روشنفکرنماها با طرح هجو فلان کلیپ ماهواره ای سعی می کنند ارزش های فیلم را زیر سؤال ببرند، این موضوع اتفاقا به جا و درست در فیلم اعمال شده است، آن قدر هم حافظه تاریخی مان، کوتاه مدت نشده و فراموش نکرده ایم که رقیب آرای باطله- کروبی- برای کسب محبوبیت بیشتر با آن همه ادعا دست به دامان یک خواننده زیرزمینی شده بود.

دیگرانی نیز مدعی هستند فیلم شلوغ و پراکنده ای است، در جواب این عده باید گفت این طور نیست. «اخراجی ها3» برای پرداخت شخصیت های محوریش، به اندازه کافی زمان صرف کرده و به موقع از برخی کنش های رویدادی اش نتیجه گیری می کند. ضمن اینکه دکوپاژ «اخراجی ها3» بسیار رشد یافته تر از دو قسمت قبلی آن است و این رشد، در دریافت های محتوایی تماشاگر قطعا تأثیر خواهد گذاشت.

بعد از تحریر:
منتقدی که با افتخار در برنامه های شبکه دولتی بریتانیا حضور پیدا می کند و اخراجی ها را با سینمای سخیف
چهار چنگولی و زنها فرشته اند، مقایسه می کند اگر آن قدر که مدعی است سواد کافی برای اظهار نظرهای اینچنینی داشت فیلمنامه «آل» را که بازنویسی اش برعهده او بود پس از 17بار بازنویسی به تریلری بی محتوا بدل نمی ساخت. ضعف مشهود سواد سبب می شود این شبه روشنفکران منتقدنما، اخراجی ها را دستمایه قرار دهند تا به نوعی در مقابل اندیشه آرمان گرایان خاک سنگر خورده امثال ده نمکی بایستند.
 

منبع: کیهان

کد خبر:85632 -
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد